TISSOT

TISSOT

Plustecknet i logotypen symboliserar den schweiziska kvaliteten och pålitligheten som har kännetecknat Tissot sedan 1853.
Läs mer

UPPTÄCK TISSOT



1853

År 1853 grundas Tissot i Le Locle, Schweiz när Charles-Félicien Tissot och hans son Charles-Émile sjösätter sitt företag i sin hemstad. Det går under namnet Chs Tissot & Fils och precis som många andra urmakeriföretag vid den här tiden så monterar man ihop delar som producerats av externa tillverkare i regionen. Redan första året levererar man mellan 1100-1200 klockor runtom i Le Locle. De flesta har företrädelsevis boetter i guld. Samma år släpper man även sitt första fickur med två olika tidszoner. Fem år senare far Charles-Félicien till Ryssland och får tsaren Nicholas II:s välsignelse att sälja företagets fickur rund om i landet.

1860-1875

Mellan 1860-1875 producerar och levererar Tissot både reservdelar, urmakeriverktyg, olika tillbehör och färdiga klockor. Man vinner även ett antal fina priser, bland annat tar man hem förstaplatsen för kronometrar med sin marinkronometeri tävlingen som anordnas av observatoriet i Neuchâtel år 1907.

1917-1918

Vid den här tiden är Charles-Émiles son, Charles väletablerad i Ryssland sedan flera år tillbaka. Hans fru föder en son, Paul år 1891 och en dotter, Marie år 1897 – ett syskonpar som senare kommer att bli en stor del av företaget. Paul som ansvarig för företagets affärer och Marie som en nyckelspelare i den dagliga skötseln av firman. En av de stora succéerna i Ryssland blir ”Banana” med sin rektangulära och välvda boett och art deco-siffror på urtavlan, den släpps år 1916. När tsaren störstas blir det dock från och med 1917 olagligt att skeppa varor till Ryssland och relationen får ett abrupt slut. Modellen finns dock i nytappning och är nu, precis som då, väldigt populär i Ryssland. År 1918 öppnar tar så Tissot sin ébauche-verkstad och gör det till en fabrik i vilken man börjar massproducera ébaucheer, alltså ofinisherade verk med verkbotten, hjul och bryggor, till sina urverk.

1930

År 1930 bildar man tillsammans med Omega gruppen SSIH, som en följd av ekonomisk kris. Det är också nu man producerar världens första antimagnetiska klocka, som blir revolutionerande.

1951

År 1951 avtäcker man sin första massproducerade klocka med 24 olika tidszoner, Tissot Navigator.

1976-1983

År 1976 byter man namn till Tissot Marché Suisse SA och 1982 blir det kort och gott Tissot SA. År 1983 slås SSIH ihop med ASUAG och blir Société de Microélectronique et d’Horlogerie (SMH), som grundats av Nicolas G. Hayek. SMH heter numer Swatch Group och är en marknadsdominerande koncern inom klockindustrin. Under efterkrigstiden, från 1945 och framåt växer Tissot enormt. Företaget blomstrar och blir en stor, stark kraft i Le Locle som en av de absolut främsta arbetsgivarna i hela regionen. Valet att gå samman med Omega och andra varumärken som Lemania och bilda SSIH visade sig bli en succé. Men så slår quartzkrisen till med full kraft och träffar hårt. Återigen tvingas Tissot kämpa för sin överlevnad och det är alltså här som SMH (Swatch Group) kommer in i bilden och räddar det sjunkande skeppet.

80-TALET

År 1985 och 86 släpps två ikoniska modeller. Först ”RockWatch”, som tillverkats av granit från alperna. Sen kom uppföljaren av samma modell, som blev den första klockan att ha såväl analog som digital tidvisning, där båda tavlorna ställdes med en och samma krona. Tissot fortsatte att utforska olika naturmaterial under slutet av 80-talet och lanserade både Pearl Watch och Wood Watch.

90-TALET

På 90-talet tar man ett ordentligt grepp om sitt engagemang inom idrotten, när man blir sponsor för världsmästerskapen i såväl cykling som ishockey. Man började redan 1974 att sponsra olika racingförare, men det är nu man satsar mer brett på sport. Man hinner med att vara tidmätare i allt från NASCAR och MotoGP till Basket-VM, VM i fäktning samt de Asiatiska Spelen. Flera av företagets ambassadörer vid den här tiden är kända idrottare, som exempelvis IndyCar-föraren Danica Patrick och NHL-stjärnan Steven Stamkos. År 1999 släpper Tissot sin första T-Touch-modell med touchskärm samt analog och digital tidvisning. T-Touch har sedan sett ett antal olika modeller komma och gå fram tills dagen T-Touch Expert Solar, som finns i en mängd olika utföranden.

NUTID

Noterbart är att man än i dag har sitt huvudkontor i Le Locle, där allt en gång började. Man har fortsatt att vinna prestigefyllda priser, mest uppmärksammad är modellen Le Locle Chronometre som 2012 blev årets mest precisa mekaniska klocka. Engagemanget inom sportens värld fortsätter också, då man är officiell partner till bland annat NBA, internationella basketförbundet, MotoGp, SBK Superbike, Tour de France, det schweiziska ishockeyförbundet och Ishockey-VM. Några av de mest välkända ambassadörerna för varumärket är basketspelarna Tony Parker och Klay Thompson.