TICKANDE DYRGRIPAR I TOPPKLASS

 

TEXT: BRITTA ROSSANDER

 

HISTORIEN

Rolex historia startar i London 1905, när Hans Wilsdorf och hans brittiska svåger Alfred Davis grundade företaget Wilsdorf & Davis. Tanken var att sälja klockor till juvelerare som skulle sätta sina egna namn på urtavlan, men några av de tidigaste klockorna var präglade med ”W&D” på boettens baksida. Hans Wilsdorf var ursprungligen från Tyskland. Han föddes i Bayern och växte upp i en välmående medelklassfamilj. Han blev föräldralös vid tolv års ålder och hans släktingar satte honom i internatskola i Coburg i norra Bayern. Unge Hans trivdes inte men var ändå duktig i skolan. Särskilt duktig var han på att läsa, skriva och tala engelska.

När han slutade skolan flyttade han till Genève där han fick anställning hos ett företag som handlade med pärlor. Han såg att företaget inte producerade något men ändå gjorde en god vinst på att köpa och sälja pärlor, vilket var en viktig lärdom. Så småningom fick han tack vare sin goda engelska ett nytt arbete på ett företag i klockbranschen och skötte där korrespondensen med Storbritannien och USA. Hans blev allt mer intresserad av urverken, vilket lade grunden för hans starka engagemang för perfektion. Hans motto var ”Om det är möjligt – optimera”.

 

FLYTT TILL SCHWEIZ

Davis & Wilsdorf insåg att Schweiz var det bästa landet att tillverka klockkomponenter i. Därför flyttade de företaget till Genève, där huvudkontoret fortfarande ligger, och 1908 tog de patent på varumärket Rolex. Det har hävdats att Wilsdorf ville ha ett namn som skulle vara lätt att uttala på alla språk. Att välja ett namn som var fem bokstäver långt var en smart idé – det tycks som om vi har lätt för att komma ihåg namn av samma längd. Några andra berömda exempel är Kodak och Apple.

År 1919 lämnade H. Wilsdorf London för Genève, hans svåger Alfred Davis var ute ur bilden och bolaget bytte namn till Montres Rolex, SA, som i dag förkortas Rolex, SA.

Kronlogotypen, som patenterades 1931, är placerad både på urtavlan och kronan. Den framträdande kronan har sedan dess varit ett av de mest välkända kännetecknen i klockbranschen .

Wilsdorf blev tidigt brittisk medborgare och förblev så fram till sin död. Denne gentleman, som älskade livets goda, var för resten av sitt liv rasande på Genèves kanton, eftersom den hade exproprierat hans hus och mark, La Perle du Lac, vid Genèvesjöns strand. Han förlät dem aldrig och även om den planerade officiella byggnaden aldrig uppfördes på grund av klagomål från grannarna, fick han aldrig sin egendom tillbaka. I dag finns det en restaurang på platsen.

 

Dokument undertecknat av Hans Wilsdorf,
som bekräftar registreringen av Rolex varumärke 1908.

 

 

Den första modellen av Rolex Oyster, med sin typiska boettform, tillverkades 1926.

 

Damur från Rolex år 1914 i 18 karats guld.

 

ÅR 1960 SKREV ROLEX HISTORIA när företaget anslöt sig till en djuphavsexpedition och sände ned en klocka med batyskafen Trieste på ett dyk till den djupaste punkten i världen. Trieste förde med sig en experimentversion av modellen Rolex Deep Sea till Marianergravens botten i Stilla Havet den 23 januari 1960 och satte djuphavsrekord med 10 916 meter.

 

PORTRÄTT FRÅN 1945 av Rolex grundare, Hans Wilsdorf.

 

Rolex Daytona

  

 

”Vi vill vara först på plan och Rolex ska ses som den enda i sitt slag – alltid bäst.”

- Hans Wilsdorf (1881–1960)

 

 

KLASSISKA ANNONSER

Annons med Rolex Oyster Perpetualför den italienska marknaden 1953.

Mercedes Gleitze från 1930-talet.

1940-talet för den amerikanska marknaden

 

 

JEAN-FRÉDÉRIC DUFOUR

Vd för Rolex.
Foto: Karine Bausin för Rolex.

 

Redan 1927 ville Wilsdorf göra Rolex världsberömt. Han hyrde en ung maskinskriverska, Mercedes Gleitze, som också var simmare, och lät henne bära en Rolex Oyster på handleden när hon simmade över Engelska kanalen. När Mercedes Gleitze steg ur vattnet höll klockan fortfarande tiden helt exakt – vilket skapade rubriker över hela världen.

Hans Wilsdorf avled den 6 juli 1960, vid 79 års ålder. Han var en gentleman som reste världen runt på affärsresor. Han var också auktoritär och ökänd för att emellanåt behandla sina anställda som luft. Däremot var han duktig på marknadsföring och förstod värdet av ett lätt igenkännligt varumärke och välkända ambassadörer. Ett av hans motton var: ”Gör ett gott arbete och berätta om det!” Om ingen talade eller skrev om det man gjort kunde det, enligt Wilsdorf, knappt anses ha hänt.

Wilsdorf hade en otrolig känsla för trender och en passion för nya uppfinningar. Han berättade själv att hans bästa idéer kom till honom i badkaret. Ett exempel är förstoringsglaset över datumfönstret. Hans andra hustru hade såg dåligt och hade svårt att se datumet på sin klocka. En droppe vatten på klockan i badet blev det perfekta förstoringsglaset och resten är historia.

 

ROLEX I DAG

Vd-stolen har bytt ägare under ett par generationer sedan Wilsdorfs död. Den senaste chefen är den skicklige och charmige Jean-Frédéric Dufour. Han blev headhuntad från sitt jobb som vd för Zenith. Några av hans tidigare arbetsgivare är Blancpain, Chopard, Ulysse Nardin och några till. Dufour är den sjätte mannen på vd-kontoret hos Rolex. Han kommer från en schweizisk industrifamilj i Genève, han har en äkta passion för klockor och när han tog över chefsjobbet sa han: ”Det här är det bästa jobbet i klockbranschen. Jag njuter varje dag av variationen i mina arbetsuppgifter.”

 

INTRESSANTA FAKTA

Rolex är inte börsnoterat och ägs inte av privata aktieägare utan av en stiftelse, Hans Wilsdorf Foundation, en privat stiftelse som bildades i enlighet med schweizisk lag.

 

Hans Wilsdorf Foundation grundades när Hans Wilsdorfs första hustru, Doris Kuhlmann-Wilsdorf, avled 1944. Samtliga aktier i Rolex överfördes till stiftelsen.

|  Categories: Watchout