TISSOT OCH RACING - EN RÄTT OKÄND HISTORIA

Text: Britta Rossander


Varumärkets band till motorsport, som är ganska gediget, celebreras i år med en kronograf i sjuttiotalsdesign. Modellen Heritage 1973 symboliserar partnerskapet mellan Tissot och framför allt Kessel Classics racingteam.



Tissot PR 1973


 

Lite historik

 

Man kan säga att Tissots racingkoppling startade redan 1957. Det var då Harry Zweifel, dåvarande schweizisk champion som också kallades ”den schweiziske hillclimb-specialisten” och ”Schweiz favoritförare”, skickade ett brev till huvudkontoret i Le Locle med ett undertecknat fotografi. På kortet hade han skrivit: ”Meine Tissot ist am jedem Rennen dabei” (Min Tissot är vid min sida på varje tävling).


 

Harry Zweifel, kungen av ”hillclimbing”


 

År 1965 lanserade Tissot modellen PR 516 med hål i armbandet vilket var inspirerat av ratten i racerbilarna. Det armbandet har sedan blivit ett av världens mest kopierade.


 

Klockan som den såg ut 1965


 

 

Bordsklocka från 1966

 



Tre år senare lät den sydamerikanske rallylegenden Henry Bradley, som var mycket förtjust i sin Tissot PR 516, placera klockans logga på sin Ferrari bara för att han var så förtjust i den.

 

Henry Bradly med sin Ferrari 1968


 

Men det var 1973 som Tissot blev involverade i sporten på allvar genom att sponsra Alpine i Monte Carlo-rallyt. Alpine som dominerade rallysporten tog alla tre pallplatserna tack vare de så kallade ”Berlinettorna”, och fem av de första sex platserna var faktiskt också deras vilket gjorde att även Tissot kunde säga att de fanns bland de sex bästa. Från och med då valde Tissot att sponsra Team Renault Alpine i både 24-timmars Le Mans och i Formel 1.

 

Kul att veta är att redan 1971 vann Alpine 110, med svenske Ove Andersson bakom ratten, Monte Carlo-rallyt i bilen tillverkad av Alpine och med motor från Renault.

 

Team Porsche på Le Mans 1974


 

Från 1973 arbetade Tissot tätt ihop med Alpine som totalt dominerade rallysporten, men 1974 slog varumärket sig samman med Porsche för Le Mans 24-timmars Gran Turismo-race.

 

Lori Kessel 1976


 

Fyra år senare placerades Tissots logga på en F1-bil och framför allt knöts starka band mellan varumärket och den schweiziske föraren Loris Kessel, som tävlade i Formel 1 och redan 1976 under Tissots logga. Man hade bestämt sig för att komma in i Formel 1 och satsade på Loris Kessel, en ung förare från kantonen Ticino i Schweiz och en nära vän till Clay Regazzoni.

 

Lori Kessel i sin Brabham 1976


 

Kessel hade bevisat sig i Formel 3 och Formel 2 och hade visat stor skicklighet i Formel 1 på Brands Hatch-banan utanför London. Han tävlade i Formel 1 för första säsongen och kontraktet tecknades 18 mars 1976. Kessel tävlade i fem Grand Prix i en vit och blå Brabham BT44, designad av Gordon Murray, för det engelska Formel 1-teamet RAM.

 

Team Renault Alpine 1980

 


Från 1977 till 1982 valde Tissot att sponsra Tissot Team Renault Alpine, både i Le Mans 24-timmars och i Formel 1.

 

Det lär ha varit spännande 1977 då 55 bilar tävlade i den 45:e upplagan av 24 Hours of Le Mans. Publiken struntade i alla utom två – de var där för att se duellen mellan Porsche och Renault. Favorit var Jean-Pierre Jabouille, Team Renault Alpine. Porsche förlorade två av sina tre bilar i början av loppet. Jabouille stannade i pole position i 17 timmar men var tvungen att bryta på grund av ett motorfel. Den dagens store vinnare var Jacky Ickx, som körde för glatta livet i en Porsche.

 

Vinnaren av Le Mans 1977 Jacky Ickx


 

Under åren 1979-1982 sponsrade Tissot det ständigt innovativa Team Lotus med välkända Formel 1-förare som Carlos Alberto Reutemann, Mario Andretti, Elio de Angelis och Nigel Mansell. Under den tiden körde argentinske Carlos Alberto Reutemann och italiensk-amerikanske Mario Andretti en Lotus Mark 79 och Mark 80 med Tissots logo på karossen.

 

Mario Andretti och Elio de Angelis från Team Lotus


 

Tissot idag

 

I våras visades modellen Tissot Heritage 1973 Chronograph, och ambassadör för den klockan är Ronnie Kessel. Han är döpt efter Ronnie Peterson som så tragiskt dog i sviterna efter olyckan på Monzabanan 1978. Pappa Loris Kessel, som var ambassadör för Tissot på den tiden, var också en mycket nära vän till Ronnie Peterson.

 

Ronnie Kessel


 

Det var han som den olyckliga dagen stannade sin bil för att hjälpa till. Kessel var också den person som följde med i helikoptern som tog den svårt skadade Peterson till sjukhuset i Milano där han senare avled. Vänskapen dessa förare mellan var så stark att Kessel döpte sin son efter sin högt aktade racingkamrat.

 

Tissot Heritage 1973


 

Tissot Heritage 1973 Navigator är självklart inspirerad av modellen från 1973. Den i ytterkanterna ovala boettens diameter är 43 mm och den har en höjd av 14,8 mm vilket gör att den vare sig är för stor eller för liten och klart jämförbar med många andra kronografer på marknaden. Den ursprungliga Navigatorn var lite mindre, cirka 39 mm.

 

Kronan är stor och har Tissots logotyp, genom baksidans safirglas syns verket ETA-kaliber 7753. Tachymeterskalan är svart, timmarkörerna belagda med Super-Luminova för lätt avläsbarhet, kronografens visare har orange spetsar, timvisare och minutvisare är svarta med grön Super-Luminova ton. Det fyllda svarta armbandet i kalvskinn är samma som det patenterade från 1960-talet.

 

Henry Bradly i sin Ferrari med Tissot 516 med det perforerade armbandet



 

2018 återupptog Tissot sitt partnerskap med familjen Kessel genom att bli den officiella partnern till Kessel Classics som äger Tissot Formula 1. Deras svartvita bil har gjort bra ifrån sig i tävlingar som Monaco Historic Grand Prix, som den vann 2016.

|  Categories: Watchout